Nagelbijten: Tips & Tricks om te stoppen

Nagelbijten, wie kent het niet? Al gauw beweegt je hand zich al richting je mond tijdens een spannend moment. Ook wanneer je je verveelt zijn je nagels de klos. Heel veel mensen doen het, terwijl het ontzettend slecht is. Vandaag vertel ik hoe je vanaf kunt komen.nagelbijtenWereldwijd zijn er 600 miljoen nagelbijters en ruim 20% van de Nederlandse bevolking heeft (of heeft last gehad) van nagelbijten in een bepaalde periode in hun leven.  Het is dan ook erg normaal als je hier mee te maken heeft (of heb gehad), ook ik. Gelukkig ben ik er wel van afgekomen. Nagelbijten wordt toch als een stoornis benoemd, er zijn best wel wat ‘schokkende’ negatieve gevolgen. Hieronder de belangrijksten:

  1. De bacteriën die van je vingers in je mond komen. Denk eens na, hoeveel deurklinken raak je wel niet per dag aan? Die bacteriën komen allemaal, hups, in de mond.
  2. De nagels worden zeer beschadigd door het nagelbijten. In ernstige gevallen gaan de nagels pijn doen, gaat het bloeden en ontstaan er infecties. Ook kun je last krijgen van verkeerde nagelgroei.
  3. Slijtage van het gebit, je gebruikt telkens je gebit om je nagel af te scheuren. Dit kan op ten duur tot ernstige gevolgen lijden.
  4. Op een geven moment zullen mensen in je omgeving het ook niet altijd fijn vinden als ze jou horen knarsen op je nagels. That’s the truth.

Genoeg redenen dus om te stoppen, maar hoe? Veel mensen vinden het erg moeilijk, maar ik heb een paar tips die mij wel geholpen hebben.

  1. Lak je nagels! Ook nail art kan helpen. Ik vond het altijd erg zonde als ik mijn kunstwerkje moest verpesten, dus hield ik het altijd nét even wat langer uit.
  2. Je hebt genoeg speciale lakken/andere middelen die je kunnen helpen. Zo heb je byte-x en anti bite van Herôme.
  3. Vertel tegen andere mensen dat je wilt stoppen. Elke keer als jij je nagels wilt bijten, moeten zij dat tegen jou zeggen. Dit helpt doordat je geen zin hebt om álweer aan te horen dat je je handen uit je mond moet halen.
  4. Plak pleisters op je nagels, no more biting for you!
  5. Zoek op internet eens naar plaatjes van nagelbijten, ieww, dat doe jij zeker nooit meer! WARNING: dit is niet geschikt voor iedereen, de plaatjes zijn best schokkend.
  6. Zorg ervoor dat je altijd een vijltje bij je hebt om je nagels te vijlen in plaats van de bijten.
  7. Kauwgumpjes houden je mond bezig! Stop dus een extra doosje in je tas.
  8. Ook acryl/gelnagels werken. Houd er wel rekening mee dat dit wat minder leuk is voor je portemonnee

Ik hoop dat de tips helpen, hééél veel succes!

Bijt/beet jij nagels? Heb jij zelf nog tips?

10 gedachten over “Nagelbijten: Tips & Tricks om te stoppen

  1. nailart-addict

    Leuke tips! En inderdaad nummer 8 heeft mij van het nagels bijten afgeholpen. Ik heb tot zeker mijn 24ste nagels gebeten. Toen een poosje Acryl gehad en na een jaartje gestopt daarmee. En nu heb ik gelukkig natuurlijke nagels die netjes groeien.

  2. Caitlin

    Hahahh, ik bijt ook op m’n nagels maar nu zijn ze lang en als ik nail-art op heb dan doe ik het niet, 1 omdat nagellak vies is xD en ik vind m’n nagels nét te mooi om op te bijten :D.

  3. Lotus

    Ik bijt, maar niet heel erg, ik heb gewoon normale nagels maar ik bijt altijd Van die gaatjes in me nagel aan het einden als ze los zitten trek ik ze eraf, k vind het er super lelijk uitzien waardoor ik gelijk àls ik thuiskom ze weer netjes vijl! 🙂

  4. danique

    hele goede tips !
    vooral die ‘doe nagellak op’,ik heb vroeger nagels gebeten en héél af en toe krijg ik weer de neiging om op mijn nagels te bijten maar het lukt steeds beter (:
    xoxo

  5. arletta

    Goede tips! Ik heb de gewoonte mijn pinknagel van mijn rechterhand af te knagen als ik heel zenuwachtig ben, haha! ik zit te twijfelen of ik nu die google plaatjes wel of niet ga opzoeken, aangezien jij ze schokkend noemt XD
    xx

Geef een reactie

